.

sunnuntai 29. kesäkuuta 2014

Av-alan ammatti- ja erikoisammattitutkinot todellisessa työympäristössä

Audiovisuaalisen viestinnän ammattit- ja erikoisammattitutkinnon perusteissa ammattitaidon osoittamistavoista todetaan, että näyttöympäristönä pitää olla todellinen työympäristö.

”Näyttöympäristön tulee olla todellinen työympäristö ja näytöissä käytetyn tuotantotekniikan yleisesti ammattikäytössä olevaa. Näyttöjen tulee olla monipuolisia ja ne tulee toteuttaa tilaaja- ja asiakaslähtöisessä toiminnassa.

Tutkinnon osan näyttönä toimivat alaan liittyvät keskeiset työtehtävät, työnäyteportfolio, kirjalliset tuotanto- tai toteutussuunnitelmat sekä niiden perustelut, toteutusraportit ja -analyysit.

Näytössä tulee arvioida samanaikaisesti sekä osaamisalan ammattilaiselta vaadittavaa ydinosaamista että tutkinnon suorittajan erityistaitoja. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota tutkinnon suorittajan työtapoihin ja kykyihin arvioida työtään suhteessa asetettuihin tavoitteisiin.


Näyttöä täydennetään keskusteluin, joissa tarkennetaan ja täsmennetään tutkinnon suorittajan kykyjä kyseisellä ammattialueella. Tutkinnon suorittajan itsearviointia käytetään hyväksi arviointipäätöksiä tehtäessä.”

Lähteet:
Audiovisuaalisen viestinnän ammattitutkinnon ja erikoisammattitutkinnon perusteet 2006

Mitä av-alan tutkinnoissa merkitsee työelämälähtöisyys?

sunnuntai 22. kesäkuuta 2014

Työelämälähtöisyys av-viestinnän perustutkinnossa

Audiovisuaalisen viestinnän perustutkinnon perusteissa työelämälähtöisyys näkyy ns. kolmikannan lähtökohdista tutkintorakenteen, tutkintojen perusteiden, tutkintotilaisuuksien suunnittelussa, tutkintotilaisuuksien järjestämisessä ja tutkintosuoritusten arvioinnissa.

Näyttötutkintojärjestelmässä työnantajataho, työntekijätaho ja opetusala tekevät tiivistä yhteistyötä tutkintorakennetta kehitettäessä, tutkintojen perusteita laadittaessa, tutkintotilaisuuksia suunniteltaessa ja järjestettäessä sekä tutkintosuorituksia arvioitaessa. 

Näyttötutkintoina voidaan suorittaa ammatillisia perustutkintoja, ammattitutkintoja ja erikoisammattitutkintoja. Näyttötutkinnon perusteissa on määritelty ammattitaito työelämässä tarvittavina osaamisvaatimuksina. Tutkinnot rakentuvat osista, jotka vastaavat itsenäisiä työkokonaisuuksia.


Ammattitaidon arvioinnissa tulee perusteellisesti ja huolellisesti tarkastella sitä, miten tutkinnon suorittaja on osoittanut osaavansa sen, mitä tutkinnon perusteissa ko. tutkinnon osan ammattitaitovaatimuksissa edellytetään. Arvioinnissa käytetään tutkinnon perusteissa määriteltyjä arviointikriteerejä. 

Arvioinnissa tulee käyttää monipuolisesti erilaisia ja ensisijaisesti laadullisia arviointimenetelmiä. Vain yhden menetelmän käytöllä ei välttämättä saada luotettavaa tulosta. Arvioinnissa otetaan huomioon ala- ja tutkintokohtaiset erityispiirteet tutkinnon perusteiden mukaisesti.”

Lähde:
Audiovisuaalisen viestinnän perustutkinnon perusteet /2010

Mitä av-alan tutkinnoissa merkitsee työelämälähtöisyys?

sunnuntai 15. kesäkuuta 2014

Mitä av-alan tutkinnoissa merkitsee työelämälähtöisyys?

Tutkintotoimikunnan työssä on työelämälähtöisyys ollut aina keskeinen seikka tutkintoja arvioitaessa. Viime aikoina on noussut esiin kysymys, mitä itseasiassa työelämälähtöisyydellä tarkoitetaan. 

Tutkintotoimikuntatyön juuret ovat syvällä työelämässä. Tutkintojen työelämälähtöisyys on alunperin merkinnyt työelämässä saadun ammattitaidon tunnustamista. Tutkintojen ammattitaitovaatimukset on tulleet työelämästä. Tutkinnot on pääsääntöisesti suoritettu av-alan työpaikoilla ja todellisissa työympäristöissä.

Nyt on herännyt kysymys, voidaanko tutkintoja suorittaa myös muualla kuin av-alan perinteisissä työympäristöissä ja tehtävissä, sillä av-tallennusta tapahtuu esimerkiksi vartiointialalla, teollisuuden laadunvalvonnassa, liikenteenvalvonnassa, tallennetuotannossa, arkistointitehtävissä, oppilaitoksissa ja sairaaloissa sekä monissa muissa erilaisissa yrityksissä ja työtehtävissä.

Av-tutkintojen työelämälähtöisyys Linkissä olevassa kyselyssä voit osallistua keskusteluun siitä mitä av-alalla tutkintojen työelämälähtöisyys on tai pitäisi olla.